– Ne keressétek Istent – mondta a Mester –; csak nézzetek, és minden világossá válik a számotokra. – De hogyan nézzünk? – Minden egyes alkalommal, ha néztek valamit, csak azt lássátok, ami valóban ott is van. Mivel a tanítványok nem értették, a Mester megmagyarázta. – Például ha a holdat nézed, csak a holdat lásd, és semmi mást. – Hogy a csudába tudna valaki mást látni, mint a holdat, ha azt nézi? – Egy éhes ember sajtnak nézheti. A szerelmes pedig kedvese arcát láthatná benne.
* * *
A Mester így szólt az üzletemberhez: – Ahogy a hal elpusztul a szárazföldön, úgy pusztulsz el te is, amikor belegabalyodsz a világ dolgaiba. A halnak vissza kell térnie a vízbe, neked pedig a magányba. Az üzletember megrémült. – Fel kell adnom az üzletemet, és kolostorba kell vonulnom? – Nem, nem. Tartsd meg az üzletedet, s térj vissza a szívedbe.
* * *
– Az igazság tanítómestere akarok lenni. – Kész vagy arra, hogy éhezz, hogy ne vegyenek rólad tudomást, hogy koplalj 45 éves korodig? – Természetesen. De mondd meg, mi lesz, miután betöltöttem a 45. évemet? – Akkorra felnősz odáig, hogy megszokod.
* * *
Az egyik női tanítvány a lakodalmát tervezte, s kijelentette, a szegények iránti szeretetből meggyőzi a családját, hogy vessék el azt a szokást, hogy a szegényeket az asztal végére ültetik. Majd a szegények kerülnek a főhelyre, a gazdagokat pedig az ajtó mellé ültetik. Beszédét befejezve a Mesterre nézett, várva annak helyeslését. A Mester egy pillanatig gondolkodott, majd így szólt: – Kedvesem, ez nagyon szerencsétlen megoldás lenne. Senki sem örülne a lakodalomnak. A családod szégyenbe kerülne, a gazdagok megsértődnének, a szegények pedig éhesek maradnának. A főhelyen ugyanis annyira feszélyezve éreznék magukat, hogy nem mernének eleget enni.
* * *
A fiatal tanítvány eszének akkora híre volt, hogy a tudósok a világ minden tájáról a csodájára jártak, s tanácsot kértek tőle. Amikor az uralkodónak egy tanácsadóra volt szüksége, elment a Mesterhez, és megkérdezte: – Mondd, a fiatalember tényleg annyit tud, mint ahogy állítják róla? – Az igazat megvallva – mondta a Mester kényszeredetten –, a fiú annyit olvas, hogy fogalmam sincs, mikor lenne ideje arra, hogy tudjon is valamit.
* * *
A hamiskártyás így szólt egyszer a Mesterhez: – Kártyázás közben tegnap rajtakaptak, hogy csaltam, hát jól elvertek, és kidobtak az ablakon. Mit tanácsolsz, mit tegyek? A Mester mélyen az ember szemébe nézett, és azt mondta: – Ha én a helyedben lennék, mostantól fogva csak a földszinten játszanék. Ez aztán felbolydította a tanítványokat. Azt kérdezték, illetve követelték: – Miért nem mondtad neki, hogy ne csaljon többet? – Mert tudtam, hogy úgysem bírná megállni – hangzott a Mester egyszerű és mély értelmű magyarázata.
* * *
– Te roppant büszke vagy az intelligenciádra – szólt a Mester az egyik tanítványhoz. Olyan vagy, mint az az elítélt, aki büszke a börtöncellájának nagyságára.
* * *
– Hogyan keressük az egységet Istennel? – Minél jobban keresed, annál nagyobb lesz a távolság közte és közted. – Hát akkor mit tegyünk a távolsággal? – Értsd meg, hogy az nincs ott. – Ez azt jelenti, hogy Isten és én egy és ugyanaz? – Nem egy, de nem is kettő. – Hogyan lehetséges ez? – A nap és a fénye, az óceán és a hullám, az énekes és a hangja: nem egy. Nem is kettő.
* * *
Így szólt a faképnél hagyott szerető: – Egyszer már megégettem magamat. Soha többé nem leszek szerelmes. – Olyan vagy – mondta a Mester –, mint az a macska, amelyik elhatározta, hogy soha többé nem ül le, mert amikor ráült a kályhára, megégette a fenekét.
* * *
Egy asszonynak, aki a végzete ellen panaszkodott, ezt válaszolta a Mester: – Te alakítod a végzetedet. – De arról nem én tehetek, hogy nőnek születtem. – Hogy valaki nőnek születik, az nem a végzet. Az a sors. A végzet az, hogy hogyan fogadod el női mivoltodat, s mit hozol ki belőle.
* * *
A tanítványnak, aki állandóan panaszkodott másokra, azt mondta a Mester: – Ha békét akarsz, keresd a változást magadban, ne másokban. Könnyebb a lábadat védeni egy szandállal, mint szőnyeggel borítani az egész földet.
|